Blog

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco z naszymi wpisami na blogu ślubnym i zapisz się: W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.

04
lis 2013

Tabata – sposób na wciśnięcie się w ślubną kreację

Bieżnia na siłowni

Większość was zapewne trapi ten sam problem: jak zmieszczę się w garnitur, smoking czy suknię ślubną?
Do wesela jeszcze sporo czasu, a strój już zamówiony. Tymczasem po drodze wiele pułapek dnia codziennego i pokus, którym nie sposób się oprzeć. Niestety mogą one popsuć nasz entuzjastyczny plan utrzymania dobrej sylwetki (bo zakładamy że takową mamy :) ).
Co wtedy zrobić? Owszem, możemy zapisać się na siłownię lub fitness, ale wiąże się to z wydawaniem kolejnych pieniędzy (a pamiętajmy że w związku z weselem nasze portfele zieją pustką) i wygospodarowaniem wolnego czasu z napiętego terminarza. Kolejnym rozwiązaniem jest dieta (najczęściej źle zaplanowana i prowadzona), która przyniesie co najwyżej więcej złego naszemu organizmowi. W akcie desperacji spróbujemy uprawiać jogging, ale nie czarujmy się – niewielu złapie tego bakcyla. Co począć w takiej sytuacji? Otóż jest jeszcze Tabata.

 
Tabata to niezwykle wydajny ale bardzo intensywny trening interwałowy. Jego nazwa wzięła się od nazwiska profesora Izumi Tabaty, który opracowywał ulepszone metody treningu japońskiej ekipy panczenistów. Udoskonalił on metodę intensywnego treningu, podzielonego krótkimi przerwami potrzebnymi do uspokojenia organizmu. Całość treningu zamyka się w 4 minutach. Pomyślicie może że to mało, ale dla organizmu jest on tak samo wydajny jak godzina intensywnych ćwiczeń. Mogą z niego korzystać zarówno sportowcy jak i amatorzy.

 
Prawidłowo i systematycznie wykonywana Tabata rozwija wydolność tlenową oraz beztlenową naszego organizmu. Podkręca także metabolizm i pomaga spalić nawet trzy razy więcej tłuszczu niż zwykłe ćwiczenia aerobowe! Dzieje się tak, ponieważ po zakończeniu przez nas tego wymagającego ogromnego wysiłku treningu, w organizmie cały czas utrzymywany jest wysoki poziom metabolizmu kwasów tłuszczowych. Ten stan może trwać nawet do kilkunastu godzin po zakończeniu ćwiczeń.

 
Metoda Tabaty wydaje się prosta i zarazem trochę nierealna. (Zapytacie: jak podczas czterech minut organizm może stracić tyle samo kalorii, ile traci w czasie 60 minut zwykłych ćwiczeń?). Otóż ciało ludzkie jest złożonym mechanizmem, który można porównać do komputera. Podobnie jak i komputer organizm człowieka można zaprogramować wykonując pewne czynności w określony sposób. Dzięki temu zacznie działać sprawniej.
Tabata, na pierwszy rzut oka może pretendować do miana metody zbyt ekspansywnej, lecz każdy, kto już ją wypróbował i stosuje, zauważył szybkie postępy.

 
Trening trwa tylko cztery minuty i działa na zasadzie interwału: ćwiczymy przez 20 sekund, a przez kolejne 10 odpoczywamy. Powtarzamy ten cykl 8 razy, co daje w sumie 4 minuty. W ciągu tych 20 sekund dajemy z siebie 100 procent wydajności i powtarzamy dane ćwiczenie tyle razy, ile jesteśmy w stanie – w myśl zasady „Im szybciej tym lepiej”. Wybór ćwiczeń jest dowolny. Należy jednak pamiętać, że Tabata przyniesie najlepszy efekt, jeśli w trening zaangażujemy jak najwięcej mięśni. Ćwiczenia można też mieszać, robiąc na przemian partie pompek, przysiadów, biegu w miejscu.

 
Istotną rzeczą jest też wspomniane 10 sekund przerwy. Przerwa nie może być dłuższa i tak naprawdę w trakcie jej trwania powinniśmy być przygotowani na rozpoczęcie kolejnej partii ćwiczeń. Przed rozpoczęciem treningu warto zrobić krótką rozgrzewkę, aby rozluźnić mięśnie.

 
Na przykładowym filmie zobaczycie różne warianty ćwiczeń, które można wykonywać do Tabaty. Jak widać nie ma w tym ograniczeń.

Zobacz wideo

 

Prawidłowy trening Tabata jest bardzo dużym, ale współmiernym do efektów, wysiłkiem dla organizmu. W trakcie jego wykonywania musimy wycisnąć z siebie 100% możliwości. Po zakończeniu ćwiczeń mogą pojawić się objawy wyczerpania, nudności, zakwasy i uczucie „nóg jak z gumy”. Będzie to znak, że trening został wykonany prawidłowo, a my „zaprogramowaliśmy” w organizmie większą wydajność metabolizmu. Ze względu na bardzo duże obciążenie powinniśmy stosować go w dni, w których nie wykonujemy już żadnych innych ćwiczeń. Zacznijmy od 2 treningów w tygodniu, zwiększając stopniowo do 4 ale pamiętajmy, że organizm musi mieć czas na odpoczynek i regenerację. Dzięki temu nasze ciało będzie stopniowo zwiększało swoje możliwości, nadmierne kilogramy uciekną, a nasza kondycja pozwoli na przetańczenie całego wesela.

 

Praktycznym rozwiązaniem z którego możemy skorzystać, są aplikacje opracowane na urządzenia mobilne. Ułatwiają one płynne wykonywanie Tabaty. Poniżej proponowane aplikacje na 3 różne systemy:

 

Windows Phone
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/hardfox-tabata/b7cb0f6a-b1dc-400b-858c-f4ded547c7f8
Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hardfox.tabata&hl=pl
iOS
https://itunes.apple.com/us/app/interval-timer-seconds-by/id475816966?mt=8&ign-mpt=uo%3D4

Tagi:

Kategorie:

Komentarze ( 0 )

Zostaw Komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*